De wind ontweken - Reisverslag uit Aisonville-et-Bernoville, Frankrijk van Paula en Onneke Fruytier - WaarBenJij.nu De wind ontweken - Reisverslag uit Aisonville-et-Bernoville, Frankrijk van Paula en Onneke Fruytier - WaarBenJij.nu

De wind ontweken

Door: paulaonneke

Blijf op de hoogte en volg Paula en Onneke

11 Juli 2011 | Frankrijk, Aisonville-et-Bernoville

De tocht langs het saaie kanaal en de orkaanstormen tegen heeft ons in Nieuwpoort doen besluiten om over te stappen op de van Gogh route. Deze route wilden we oorspronkelijk al gaan volgen via Den Haag, Antwerpen, Brussel, Mons verder naar Parijs. Omdat het weer er wel aardig uitzag hadden we besloten om langs de kust te gaan naar Boulogne sur Mer of Duinkerken om dan af te buigen naar Parijs. We hadden het weerbericht goed gevolgd maar waren vergeten naar de windverwachtingen te kijken. Daarvoor zijn we dan ook flink gestraft.
Vanuit Nieuwpoort zijn we over een leuk fietspad
(voormalig spoortraject) naar Diksmuide gefietst. Een leuk stadje. Daar zijn we op de trein gestapt. Treinen n België zijn wel anders dan in Nederland, de hoge instap met fiets en bagage is wel wat zwaar. De conducteur heeft waarschijnlijk nu een hernia. We moesten overstappen in Brussel Zuid. We hadden het station helemaal verkend zodat we na de lunch zo naar het juiste spoor konden. Helaas was de lift "en panne" zodat we ingewikkeld met de roltrap moesten. Op het moment dat de trein eraan zou komen werd omgeroepen dat we van een ander spoor zouden vertrekken. Het werd toen wel wat hectisch. Gelukkig had de conducteur ons gezien en zou op ons wachten. Mons zag er troosteloos uit. Na een kopje cappuccino maar gauw doorgefietst. Dit deel van België is niet het meest florissante. Toen we de Franse grens over gingen werd het al weer beter. We hadden nog geen hotel geboekt en dit deel van Frankrijk is dunbevolkt en er zijn weinig hotels. Gelukkig net op tijd nog een leuk goedkoop chambre d'hote gevonden. Op zondagavond zijn de restaurants meestal gesloten en hebben daarom bij de afhaal pizzeria een pizza genomen. Heerlijk op een bankje op het dorpsplein opgegeten. Vandaag zijn we langs een hele mooie route door een bos gereden. We hebben weliswaar geen wind meer tegen maar wel de heuvels. Voor Onneke is dat geen probleem, Paula heeft voorkeur voor de wind. Onderweg hadden we al een hotel geboekt zodat we ons niet meer meer hoefde te oriënteren op hondenhokken, afdakjes e.d.
We zitten nu in een oude heren boerderij met een leuk binnenhof. Na aankomst een heerlijk getapt biertje gedronken. Vanavond hier ook gegeten, een 4 gangen menu. We zaten moederziel alleen in de voormalige stallen. Eten was wel erg lekker.
Morgen komen we weer dichterbij Paris. Het weer is hier nu erg mooi en zal morgen ook zo blijven.

• 11 Juli 2011 - 21:32

Nan:

Heel goed om je aan te passen aan de omstandigheden, knokken is soms helemaal niet nodig. Het lekkere van heuvels is toch ook wel dat er een ándere kant aan zit, heuveltje áf.
    Voor wind mee moet je de 'verkeerde' kant uit en kom je niet aan in Parijs.
    Lekker plekje hebben jullie nu, bedje ook goed?
    Dan weer verder peddelen onder de zon. Ontspannen samen op weg zijn.
    Morgen volg ik jullie voorbeeld wat betreft samen zijn. Ik ga (met de trein!) een paar dagen naar mijn zusje , ze heeft vakantie en is in haar huisje op Texel.
    Heb het goed en fijn samen ,
    Liefs,Nan.

• 12 Juli 2011 - 05:31

Ben & Karin:

Lieve Onneke en Paula,
    Parijs komt in zicht!
    Ondanks de niet aflatende stormachtige wind toch doorgegaan. Dapper hoor, wij doen het jullie niet na.
    Heel leuk om de reisverslagen te lezen en zo jullie avontuur te volgen.
    Bon voyage, liefs en een dikke zoen.
    Karin & Ben

• 12 Juli 2011 - 08:27

Jos:

wat een humorvol en spannend verslag! Jullie kunnen altijd nog gaan schrijven later. Goed weer en veel plezier samen voor de verdere trip!

• 12 Juli 2011 - 09:01

Chouw Lan/Frans:

Wat leuk om samenvallend met de Tour de France jullie verslag te lezen. Net zo veel inspanning alleen de afstanden wat kleiner en geen masseur aan het eind van de dag. Wist niet dat jullie alweer op pad zijn.

• 12 Juli 2011 - 15:24

Jacqueline:

Wat een giller op bij dat station. Ik had het wel willen zien; eerst met die fietsen de roltrap op om dan te horen dat je op het verkeerde perron staat. Moest erg lachen. Wat een tocht he. Hoop voor jullie dat het weer nu goed blijft. Proost voor straks en groet Jacqueline