Berlijn, here we are (again) - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Paula en Onneke Fruytier - WaarBenJij.nu Berlijn, here we are (again) - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Paula en Onneke Fruytier - WaarBenJij.nu

Berlijn, here we are (again)

Door: Paula en Onneke

Blijf op de hoogte en volg Paula en Onneke

05 Juli 2013 | Duitsland, Berlijn

Woensdag de 3e zijn we vanuit Frankfurt richting Berlijn gereden. Zijn eerst nog even over de brug naar Polen gegaan. Deze stad is niet heel bijzonder. We hebben er overigens wel heerlijke cappuccino gedronken, de lekkerste tot nu toe. Vanaf Frankfurt zijn we nog 30 km via de Hanzenfietsroute verder gegaan. Moesten eerst het Oder dal uit waardoor we even stevig moesten klitmmen. Daarna ging het een stuk makkelijker. Was een hele mooie afwisselende route. Vanaf Neubrück zijn we overgestapt op de Spree radweg. Deze weg gaat tot ca de grens van Berlijn. Ook dit was een hele mooie route. Asfaltfietspaden dwars door het bos.  Lekker tempo gemaakt. We hadden gezien dat er onderweg beperkt hotelletjes waren. We moesten kiezen om te stoppen na ca 60 km in Furstenwald of pas na ruim 90 km in Erkner. We hebben maar voor de eerste optie gekozen. We hadden beiden het idee dat Furstenwald een mooi stad in het "Wald" zou zijn. Helaas is niets minder waar,het is een treurige verlopen Oostduitse stad. Omdat het nu eindelijk mooi weer is wilden we lekker liggen langs de Spree met een boekje en een drankje. Hebben daarom voor een wat duurder hotel gekozen vlak langs de Spree. Eerst lekker een biertje genomen in de Biergarten om in de "mood" te komen. Op het moment dat we het biertje  ophadden kwamen er donkere wolken boven ons en het begon hard te waaien en te onweren. Zaten we  op de kamer van het hotel in plaats van lekker op een ligstoel aan het water. s'Avonds was het nog treuriger in het stadje dan overdag en hebben daarom maar gegeten in het hotel.

De volgende dag zijn we al vroeg op pad gegaan zodat we niet al te laat in Berlijn zouden aankomen. Het was heel mooi weer maar hoe dichter we bij Berlijn kwamen hoe donkerder het werd. Het heeft nog even geregend maar niet veel.
Ook nu weer waren het prachtig aangelegde fietspaden dwars door het bos. Voor 11 uur zaten we al aan de koffie en de kuchen in Erkner. Dit plaatsje ligt op de grens van Berlijn aan de zuidoost kant. Je denkt dat je er dan al bent maar we moesten nog 40 km verder. Het stuk daarna was ook nog heel mooi door bossen en langs meten. We zijn ook nog met een pontje de Spree overgegaan. We zijn inmiddels de tel kwijtgeraakt hoeveel pontjes we al gehad hebben. Aan de Spree hebben we ook nog geluncht bij de mooist gelegen BurgerKing met een terras direct aan de rivier.
Om kwart over twee waren we al bij het hotel na ruim 70 km te hebben gefietst.
Ons hotel ligt in de wijk Mitte vlak bij de Friederichstrasse. 's Middags hebben we daar wat rondgekeken en gedronken en gegeten. Onneke is haar zonnebril en fototoestel kwijtgeraakt. Ze ontdekte het pas de volgende dag en we zijn teruggegaan naar alle plekken waar we zijn geweest, helaas zonder resultaat. Waarschijnlijk is ze toch gerold, heeft er niets van gemerkt.heel jammer van alle foto's die ze heeft gemaakt. Nu schijnt ook eindelijk de zon en een zonnebril heb je echt nodig.

Vandaag zijn we op de fiets richting het westen gegaan naar de Kurfurstendamm. Daarna lekker geluncht  in de biergarten in de Tiergarten. Dat is een favoriet plekje van ons. Je zit daar in het groen, en je kan heerlijk de andere mensen aanschouwen. 's Middags richting het oosten gefietst en daar ook rondgelopen. We hebben ook al de treinkaartjes gekocht om vanuit Berlijn richting Paderborn te gaan waar we de fietsroute weer oppakken. De treinreis zal ruim 8 uur gaan duren omdat er bepaalde treinen niet kunnen rijden ivm een schade aan een relevante brug bij Stendal. De schadevis ontstaan door de overstromingen. Daarom gekozen om naar Paderborn te gaan in plaats van Hameln. We verliezen met de treinreis een hele fietsdag.
Morgen gaan we waarschijnlijk wat cultureels doen en van de zon genieten. Morgen wordt het echt een mooie dag.

• 06 Juli 2013 - 00:53

Nan:

Petje af voor jullie bijzondere doorzettingsvermogen.

Ja ja , Furstenwald....Die Fursten zijn dus ook niet meer wat ze geweest zijn.
    Zelfs crisis in de fraaie namen.

Fijn dat het nu lekker zonnig wordt de komende dagen, heerlijk om te fietsen nu.
    Al wel een nieuwe zonnebril gekocht hoop ik.

Jammer dat er altijd mensen zijn die denken dat jouw spullen te geef zijn.
    Vooral fototoestellen zijn zo'n verdrietige buit.
    Ik hoop dat Paula ook veel foto's heeft gemaakt van dezelfde onderwerpen.
    En ach, de echte herinneringen zitten opgeslagen in jullie hoofd.

Heb een heel fijne veilige voortzetting van jullie fietstocht, die trein word je vergeven hoor!

Lieve groeten, Nan

• 06 Juli 2013 - 12:34

Lidy:

Lieve Paulonneke, Wat een Geschichte allemaal! En dan komt de zon eraan, is je zonnebril
    gestolen! Om nog maar van het fototoestel te zwijgen. Door jullie reisverslag heb ik echter de Bilder in mijn hoofd staan!
    Gelukkig hebben jullie voor hetere vuren gestaan.
    Ik weet zeker dat jullie twee er gezamenlijk weer een mooi eind aan gaan breien.

Wij genieten sinds bijna twee dagen van heerlijke zon zonder wind of regen.
    Kunnen Sie dass glauben?
    Nog veel reisplezier! liefs Lidy

• 06 Juli 2013 - 16:32

Ben&Karin:

Lieve On en Paula,
    Hoera, alweer gelukt en daarmee wederom een prachtige prestatie!
    We wensen jullie nog een paar mooie dagen en ook een voorspoedige thuisreis.
    Dank voor alle berichten, een hele klus op je iPhone.

• 06 Juli 2013 - 20:17

Félice:

Dag Onneke en Paula,
    Leuk om jullie bijzondere reisverslagen te lezen. En jullie leveren weer een knappe prestatie.
    Een goede reis!

• 06 Juli 2013 - 20:39

Maron En Co:

Hoi meiden.
    Waardeloos van het fototoestel en de bril.
    Het is je eerder overkomen, On.
    Fijn dat het weer nu beter is.
    De route van Praag naar Nederland komt ook door Paderborn. Fietsen jullie vandaar terug?
    Heel veel groetjes van Jonnie en Co

• 08 Juli 2013 - 09:30

Dickdekoning:

Hallo lieve onneke en paula,
    Wat een pech met het verlies van...! Herinneringen weg, erg! Heel veel mooi weer gun ik jullie nu verder en enorm knappe prestaties.... Wij gaan t/m 23 juli nu naar Noorwegen/Lom. Vanaf 31 juli/24 augustus gaan wij naar America/San Fransisco e.o. Take Care, alle goeds en liefs , tot spoedig ziens, Dick.