Schipper mag ik overvaren - Reisverslag uit Prenzlau, Duitsland van Paula en Onneke Fruytier - WaarBenJij.nu Schipper mag ik overvaren - Reisverslag uit Prenzlau, Duitsland van Paula en Onneke Fruytier - WaarBenJij.nu

Schipper mag ik overvaren

Door: Onneke en Paula

Blijf op de hoogte en volg Paula en Onneke

30 Juni 2013 | Duitsland, Prenzlau

Gisteren een impressie van 4 dagen langs de Oostzee. Het bijzondere gevoel dat je hebt als je door een middeleeuwse stadspoort een schattig stadje binnen rijdt en de verrassing iedere keer als je in de middle of nowhere een oase tegenkomt in de vorm van een heerlijk terrasje lijkt vanzelfsprekend, maar is het natuurlijk niet.

Nu een concreter verslag :
Vanochtend, na een zeer luxueus ontbijt, als poolreizigers vermomd weer op pad. Het is koud . Er waait een heel harde wind uit het westen, precies de richting die we op moeten volgens het route boekje.
We willen eigenlijk wel een stukje afsnijden. Dat zou kunnen want er moet een veer gaan van Kamminke, een dorpje ten zuiden van Ahlbeck, het stadje waar we overnachtten en Ueckermunde een stadje aan 'de Stettiner Haff, een soort binnenzee.
We gingen dan een flink stuk afsnijden een minder interessant stuk en de tijd daardoor gewonnen kunnen we misschien gebruiken om Franfurt a/d Oder te bezoeken.

We rijden eerst weer door de prachtige bossen van Usedom, bergje op bergje af. Valt niet mee met een copieus ontbijt net achter de kiezen. Dan wijken we af van de route op weg naar het veer. Toch ruim 3 km om. Het bootje is al vertrokken en zal vanmiddag om 4 uur nog eens overvaren, maar dat is niet zeker want het waait eigenlijk te hard. Dit alles in Duitsland een paar meter van de Poolse grens.
Teleurgesteld rijden we de extra km's terug naar de route en trotseren de wind.
In het stadje Usedom, waar het hele mooie eiland naar vernoemd is drinken we koffie met kuchen . Kan er al weer in, na ons tochtje tegen wind in en met de heuvels.
We besluiten toch tot afkorting , met een ander veer, iets westelijker.
Dit was een situatie, niet de filmen!
Paula belde de veerman, die pal achter haar bleek te staan. Een man op leeftijd , die ons naar een zeer gammel steigertje verwees, waar een nog gammeler bootje lag. Een soort 'Kameleon' uit de Hanzetijd.
Onneke moest even slikken Paula vond het allemaal wel gaaf.
Er werd een plankje uitgelegd tussen bootje en steiger en daar werd de fiets met volle bepakking overheen gereden. Toen wij erop, bootje schommelde al hevig . Op de valreep verschenen nog 2 personen met fietsen met bepakking . Hup die er ook bij . Bootje helemaal vol en lag lekker diep. Daar gingen we, knoerthard tegen de harde wind in over het open water. Veel verder dan de bedoeling was werden we na ongeveer een kwartier weer gedropt. Alle fietsen er weer af op een nog gammeler steigertje. Blij weer vaste grond onder de voeten te voelen!

Dan weer op pad, eerst de route weer zoeken , lang leve de GPS!
We rijden door moeras gebied over een dijkje. Km's lang, dan door een bos, slechte weg , zand, kiezels en kinderkopjes. Nog een stukje asfalt, we hebben het eigenlijk wel gehad en willen in het eerstvolgende stadje in een hotel. Zou er moeten zijn volgens routeboekje. Niet dus!
Er rijdt wel een trein door het stadje en er is een stationnetje. We besluiten razendsnel om naar het dichtstbijzijnde grotere stadje te treinen. De trein komt zo blijkt en de volgende pas over 2 uur. In een razend tempo rukken we vervoerbewijzen voor fiets en onszelf uit een automaat. We kunnen er zo in.
Een half uur later zijn we in Prenzlau In de trein al een hotel geboekt. Daar lekker gegeten. We hebben zo een redelijk saai stuk gemist met heel veel kinderkopjesweggetjes.

• 30 Juni 2013 - 22:32

Jos:

Fantastisch wat een verhaal!

Jullie kunnen later een boek schrijven met vakantieavonturen!

Ik kijk weer uit naar het volgende avontuur!

Groetjes!

• 30 Juni 2013 - 23:09

Gery:

Ik denk na al die ontberingen dat jullie
    wel een rustdag hebben verdiend!!!

Zelfs in de Tour de France hebben ze
    het niet zo zwaar!

Geniet nog van jullie trip en ik zal duimen
    voor mooi weer!

Groet can gery

• 30 Juni 2013 - 23:45

Nan:

Wat een verhaal!

Waarom moet ik nu toch denken aan Pluk van de Pettenflat?

Maar wel tijd gewonnen om in Frankfurth a.d. Oder te gaan kijken?
    Langer kijken en terras zitten dan gepland en dat heel erg verdiend!

Ik hoop dat de wind morgen afneemt en jullie een fijnere, maar iets minder knettergekke,
    tocht kunnen rijden.

Lieve groeten,Nan

• 01 Juli 2013 - 02:17

Nynke:

Lieve Onneke en Paula,

Met heel veel plezier benik jullie dappere reis aan het lezen. Wat goed dat jullie dat doen. Ik heb wel eens gedacht met vaantje alleen maar voor de wind te gaan. In eerste instantie leek dat bij jullie ook ook te zijn, maar jullie houden dat niet consequent zo. Zo hoort het ook wel weer, regen, wind , gammele bootjes niet houdt jullie tegen.
    Fijne verdere reis, wat is het doel?
    Nynke ut Easterlittens .

• 01 Juli 2013 - 07:31

Ineke Van Mechelen:

Lieve Onneke en Paula,

Ik krijg het al koud bij het lezen van jullie verhaal.
    Het lijkt wel of jullie in de herfst ipv in de zomer aan het fietsen zijn.

Ik neem mijn petje af voor jullie, wat een doorzettigsvermogen hebben jullie!

Ik hoop dat jullie lekker hebben geslapen, en wakker worden met een lekker zonnetje.

Nog een hele fijne vakantie, met weinig wind en lekker weer.

lieve groeten,
    Ineke

• 01 Juli 2013 - 09:12

Dick De Koning:

Hallo Onneke en Paula,

Jammer zo koud. Usedom-eiland was druk? Bootje kennen wij....ramp. 2 juli denken wij aan Piet! Wij wensen jullie mooi, warm weer en... plezier toe. Knap. Take Care, liefs en warme groet, dick en heleen.

• 01 Juli 2013 - 11:01

Koos:

Hoi On en Paula,

Een beetje benauwd op het bootje en dan die die stralende gezichten na de overtocht. Maar toen wisten jullie nog niet wat er nog meer zou komen.Een prachtig verhaal.

Speciaal morgen (dinsdag) denken we aan jullie.

Liefs,

Koos en Hélène

• 01 Juli 2013 - 15:23

Ben En Karin:

Dag lieve twee,
    Vandaag zijn wij ook in gedachten bij jullie.

Wij lezen met veel plezier jullie avonturen en zijn onder de indruk hoe jullie iedere keer
    "weer&wind&water" blijven trotseren. Dapper hoor!
    Hopelijk komen er nu eindelijk eens een paar aangename zomerdagen;
    dat "peddelt" veel fijner!
    We blijven jullie graag volgen; lieve groet van ons.

• 01 Juli 2013 - 23:23

Marion En Co:

Hoi Meiden,

Wij zijn weer heelhuids thuis en we gaan er vanuit dat het jullie ook gaat lukken.
    Deze avonturen zijn wel leuk om op terug te kijken (als het goed is afgelopen).
    Ook wij denken morgen aan jullie!

Jonnie en Co

• 02 Juli 2013 - 13:18

Elly:

Hi Paula en Onneke,

Grotendeels vanuit Berlijn jullie avonturen gevolgd. Het weer is hier nu mooi!
    Wat jullie belevenissen betreft: never a dull moment!

Nog een fantastische voortzetting!

Take care!
    Veel liefs,