Het laatste stukje Oostzee - Reisverslag uit Ahlbeck, Duitsland van Paula en Onneke Fruytier - WaarBenJij.nu Het laatste stukje Oostzee - Reisverslag uit Ahlbeck, Duitsland van Paula en Onneke Fruytier - WaarBenJij.nu

Het laatste stukje Oostzee

Door: Onneke en Paula

Blijf op de hoogte en volg Paula en Onneke

29 Juni 2013 | Duitsland, Ahlbeck

Hier weer even een berichtje van ons. We zijn intussen aangekomen bij de Poolse grens en er zelfs overheen gefietst.

Het laatste verslag was uit Rostock/Warmunde, dus dit verslag gaat om het deel ertussen.

Woensdagochtend regen, we lopen nog even door Warnemunde een plaatsje dat leuk is met mooi weer, nu kun je er alleen taart eten en bier drinken.
Als we vertrekken is het droog. Die dag rijden we een prachtige route, langs dijkjes, dwars door een bos, met zeer slechte paden, kuilen, boomstronken etc. maakt dat we niet echt opschieten. We rijden langs en door moerassen , het is een eldorado voor vogelliefhebbers.
We komen langs de kust, rijden door het bos en zien de zee door de bomen. Veel steile wanden hier. Het stormt echt heel erg die dag, dat maakt het nog mooier. Heel bijzonder gebied, we komen ogen tekort.
We hebben overnacht in het dorpje Prerow.

Donderdag verder over het grillig gevormde schiereiland met aan de ene kant de Oostzee en aan de andere kant de zgn 'Bodden' een soort binnenzee met veel riet.
Het gebied is toeristisch, veel hotels en pensionnetjes, campings en vakantieoorden. We hebben ook niet het gevoel in oost Duitsland te zijn, zoals 2 jaar geleden toen we bij Helmstedt de grens over gingen en een heel andere sfeer proefden.
Het enige is dat de wegen en weggetjes vaak slecht zijn, maar ons viel op dat in het noorden van west Duitsland dat ook het geval was.
Op de slechte wegen rijden geen trabantjes maar mercedessen en bmw's.
Men ziet er ook al kans om 10€ te vragen voor een kom soep, die werkelijk niet te eten was.
Deze donderdag overnachtten we in Stralsund een mooie Hanzestad. We kunnen zelfs in het zonnetje een biertje drinken, maar 's avonds regent het weer, zoals bijna iedere avond. Toch genieten we van dit mooie stadje.

De volgende dag richting Greifswald weer een Hanzestad, iets kleiner dan Stralsund en -nog- niet zo mooi gerestaureerd.
We rijden er heen over het eiland Rugen (met umlaut). We gaan daar met een veerpont heen en met een andere ook weer af. Dit eiland is een hele vakantie waard. Wij zagen alleen het zuid-oostelijke deel, het minst toeristische.

Vandaag weer vertrokken uit Greifswald met regen, gelukkig niet hard. Eerste deel van de tocht is een beetje saai, maar op een goed fietspad, dat schiet lekker op en dat is ook wel fijn . We rijden later door graanvelden met klaprozen, heel veel korenbloemen en margrieten, het ruikt heerlijk. Het valt sowieso op hoe heerlijk het hier ruikt. Het land is licht glooiend, veel vals plat dus.
Dan komen we weer bij de zee. Prachtig die bossen vlak langs de zee! Pijnboombossen en afwisselend eiken- en beukenbossen.
We moeten hier behoorlijk klimmen, soms is het zo stijl dat we af stappen.
Kilometers camping hier, we rijden er dwars overheen. Dit gebied is eigenlijk een smalle landtong , deel van het land genaamd Usedom.

We zitten nu in een hotelletje aan een soort boulevard langs het stand. Het stadje is heel verzorgd en een beetje stijf, met een 'Efteling'sfeertje. Er staan wel prachtige huizen uit de periode eind 19 e begin 20 ste eeuw.

Morgen weer verder richting het binnenland.

• 30 Juni 2013 - 10:14

Jos:

Hallo meiden,

Leuke foto's hoor, dus het is toch gelukt. De aanhouder wint. Zo te lezen hebben jullie het best naar je zin ondanks het soms natte en onstuimige weer. Bij ons is het ook zéér onstuimig, voorspelling is voor aankomende week beter, eerst zien dan geloven.
    Het blijft leuk om jullie verhalen te lezen, dus blijven doen hoor!

Groetjes en geniet!

• 30 Juni 2013 - 13:09

Koos:

Hoi On en Paula,

We genieten elke keer weer van jullie verslag. Stoer hoor die foto's op de grens van Duitsland en Polen.
    Goed dat jullie zo van de reis genieten. dat hebben wij ook gedaan. De reis via Wenen (met een bezoek aan Mat en Lynn), Boedapest en Hongarije zelf waren echt heerlijk. Alleen maar genoten en we redennet voor de wateroverlast langs de rivieren uit.

Geniet verder van jullie reis en komt gezond weer terug.

Koos en Hélène

• 30 Juni 2013 - 18:52

Marion En Co:

Hoi On en Paula.

Net jullie verslag gelezen. Het lijkt ons een prachtige omgeving. Helaas is het op vele plaatsen slecht weer. Met mooi weer ziet de wereld er toch anders uit, maar om mooie dingen moet je soms afzien.
    Vandaag hier (in Kopenhagen) ook steenkoud, maar gelukkig droog.
    We gaan het straks op google maps opzoeken.
    Geniet ervan en we kijken uit naar jullie volgende verslag. Helaas hebben wij met het hotmailadres het verkeerde wachtwoord gebruikt, dus dit werkt niet meer.
    Heel veel groetjes van Jonnie en Co