Onze ervaringen in Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Paula en Onneke Fruytier - WaarBenJij.nu Onze ervaringen in Cuba - Reisverslag uit Havana, Cuba van Paula en Onneke Fruytier - WaarBenJij.nu

Onze ervaringen in Cuba

Blijf op de hoogte en volg Paula en Onneke

11 April 2014 | Cuba, Havana

Internet is in Cuba niet bereiken vandaar maar een verslag van de hele reis in een keer. We zijn nu in Parijs aan het wachten op onze vlucht naar Amsterdam en kunnen dat nu mooi combineren.

We zijn dinsdag 25 maart vertrokken voor weer een mooie fietsvakantie. Dit jaar zoeken we het buiten de Europese grenzen tw Cuba. Via Parijs zijn we naar Havana gevlogen. De eerste dag hebben we de highlights van Havana per fiets gezien. 's Middags hebben we wat rondgelopen in de oude stad. De oude stad is al aardig gerenoveerd op kosten van Unesco, omdat dit deel werelderfgoed is. Daarbuiten is het echt heel armoedig. Er is, na de revolutie, niets meer aan gedaan. Er rijden nog veel oude Amerikanen rond, je ruikt dan ook de benzinedampen door de hele stad,
ondanks dat het verkeer niet erg druk is. We hebben een leuke groep met 10 mensen. Het was voor ons erg luxe aangezien de bus achter ons bleef rijden, voorzien van water. Mocht het te zwaar worden konden we altijd in een airco bus stappen. Dat is wel wat anders dan met bagage rijden, berg op en af.
Overal spelen bandjes Cubaanse muziek, erg gezellig en van een heel hoog niveau. We hebben dan ook een paar CD's gekocht.
Het klimaat is zeer aangenaam, de eerste dagen was het zelfs een beetje kil maar het werd steeds warmer, aan de zuidkant van het eiland, in Trinidad, was het wel erg warm.
Na Havana zijn we voornamelijk per fiets richting het westen gereden. Je komt dan door kleine dorpjes en daar is echt de tijd stil blijven staan. Je ziet ze hier met paard en wagen rijden en ook nog veel op de fiets. We hebben zelfs nog gefietst op de autobahn, dat is hier heel normaal. Onze eerste stop was op een heuvel in een mooie groene omgeving met een orchideeën tuin.
Daarna zijn we richting de Vallei van Vinales gereden, daar worden de wereldberoemde Cubaanse sigaren gemaakt. We hebben dat kunnen zien in een klein sigarenfabriekje. Ook hier was het heel mooi en groen. De mensen zijn erg aardig, open en spontaan. Uiteraard willen ze wel wat geld van je hebben maar ze dringen niet echt aan. We hebben ballonnen uitgedeeld aan een groep kinderen die aan het dansen waren. Ze gilden van plezier toen ze er een kregen.
Vanuit het westen zijn we met de bus naar het zuidoosten gereden. Daar hebben we gelogeerd aan het strand bij de Varkensbaai. We
hebben daar in het museum de invasie bij de Varkensbaai in 1961 kunnen aanschouwen, bekeken vanuit het perspectief van de Cubanen.
Daarna hadden we een rustdag aan de kust, in een heel leuk kleinschalig resort. We zijn met een boot de zee op gegaan om te snorkelen. We hadden een leuke reisleidster die van alles regelde. Zo hebben we veel gegeten in paladares, dat zijn een soort huiskamerrestaurants waar je heerlijk kunt eten tegen,voor Nederlandse begrippen, weinig geld. Ook de Cubaanse gids en buschauffeur verzorgden regelmatig een picknick voor ons.
Trinidad, onze volgende stop, staat bekend om zijn muziek. 's Avond staan overal bandjes te spelen, met een mojito (=cocktail) in de hand is dat erg gezellig.
Vanuit Trinidad zijn we weer richting het noordwesten gereden, deels op de fiets en deels met de bus, er zaten daar nl hele steile stukjes tussen. De omgeving was daar prachtig, het was net een jungle. We hebben ook nog een mooie wandeling gemaakt naar een waterval en een meertje. Vandaar uit zijn we voornamelijk bergaf gezoefd door de prachtige natuur. Onderweg hebben we weer gegeten bij een Cubaanse familie, die heerlijk voor ons had gekookt op een zeer eenvoudig fornuis (stenen met vuur). Voor de Cubanen is dat een manier om wat bij te verdienen.
We zijn daarna doorgereden naar St. Clara, dat is de stad van Che Chevara. Er staat een enorm groot beeld van hem, op een groot plein. Daarbij is ook een mausoleum waar zijn resten liggen.
Vandaar uit zijn we weer richting Havana gereden, grotendeels met de bus. In Havana hadden we nog 1,5 dag om de stad te bekijken. In eerste instantie zagen we er tegenop om weer in die stinkstad te verblijven maar we hebben er toch weer van genoten. De mensen proberen daar op allerlei manieren geld te verdienen aan de toeristen. Wij zijn nog door een man uitgenodigd om wat te drinken maar de rekening moesten we zelf betalen en was veel duurder dan normaal. Dat hoort er ook bij.
De laatste dag hebben nog een bustour gemaakt ( hop on hop off), uiteindelijk duurde deze tour ruim 3 uur, voor EUR 3,75 pp.
De groep was erg hecht en we hebben alle dagen met elkaar opgetrokken ook op de vrije momenten.
We hebben echt genoten van de sfeer, weer, landschap en de muziek. Ondanks de armoede stralen de Cubanen vrolijkheid uur. Ze hebben ook gevoel voor humor.
Het land hangt met touwtjes aan elkaar, de huizen staan zowat op instorten. Ook de auto's zijn wrakken die amper nog kunnen rijden. De wegen buiten Havana zijn erg rustig omdat bijna niemand een auto heeft.
Het was weer een mooie ervaring. We moeten ons nu weer gaan oriënteren waar de volgende reis naar toe gaat.